Heftruck certificaat

 

Indien jij lang lang geleden jouw heftruck certificaat gehaald hebt, en jij inmiddels bent uitgegroeid tot een volwaardige heftruck expert op de werkvloer, dan nog is dit artikel van groot belang. Als jouw heftruck certificaat namelijk bijna verlopen is, of hij gaat bijna vervallen, dan kan je bij ons terecht voor een herhalingscursus. Hierin kan jij je theorie en praktijk opfrissen. Het is niet nodig om bij de basiskennis te beginnen als je reeds een expert bent.

Op de arbeidsmarkt met een heftruck certificaat

Qua beroepen kan je kijken in de logistieke hoek van de arbeidsmarkt. Een betrouwbare en vakbekwame heftruckchauffeur kan zeer wenselijk zijn. Maar ook zou je kunnen zoeken op de woorden: magazijn medewerker of orderpicker. Heb jij een heftruck certificaat op jouw CV staan, dan is het verstandig om deze wel up to date houden. Gemiddeld gezien zou elk heftruck certificaat iedere vijf jaar vernieuwd moeten worden.

Types van een vorkheftruck

Om er een paar te noemen: palletruck, verreiker, zijlader, hoogbouwlader, voorlader, stapelaar, terreinheftruck of orderverzameltruck. Aan de namen alleen al kan je zien dat ze gemaakt zijn om spullen te verplaatsen. Voor iedere lading of magazijnmethode is er wel een specifiek model heftruck te vinden. Maar vooralsnog heeft iedere bestuurder altijd dezelfde basiskennis nodig om veilig te kunnen werken. Deze basiskennis kan je verkrijgen door het volgen van een kwalitatief goede cursus. En een heftruck certificaat is het bewijsje van deze opleiding.

Stukje geschiedenis

De eerste heftruck ooit gebouwd in 1919, was iets wat leek op een duwtractor. Deze machine en voorloper van de huidige heftrucks werd voornamelijk gebruikt voor het duwen van treinwagons. In 1922 kwam er een vervolgmachine, dit model was het eerste type wat goederen kon verplaatsen welke op blokken waren gestapeld. Alle types die we nu kennen worden steeds verbeterd qua functie en veiligheid. We denken niet dat het in 1919 gelijk noodzakelijk was een heftruck certificaat te halen. Wel vragen we ons af hoeveel ongevallen er toen waren…